15:00 - 21:00 Presentatie in kunstencentrum nona - gouden zaal

On-Trade-Off

Koop tickets
The Void _ Le Vide, 2019
© Lavinia Wouters
© Lavinia Wouters
© Lavinia Wouters
© Lavinia Wouters
© Lavinia Wouters

De installatie ‘On-Trade-Of’ bestaat uit de nieuwe werken ‘Le Vide / The Void’, van Georges Senga en ‘Future Flora: Manono’, van Maarten Vanden Eynde. Daarnaast wordt onderzoeksmateriaal getoond, waaronder de futuristische animatie ‘Video Fly Through of the Manono Lithium and Tin Project’ van het Australische mijnbouwbedrijf en concessiehouder van dit gebied, AVZ Minerals. In een gefilmd interview spreekt de lokale vertegenwoordiger van het ministerie van mijnen, Mongowa Pute Hubert, over het verleden en de huidige situatie van Manono en schildert hij zijn visie op de toekomst.

Uitgangspunt voor het onderzoeksproject ‘On-Trade-Off’ is de grondstof Lithium. Lithium, een natuurlijk element (nummer drie in het periodieke systeem), wordt momenteel beschouwd als 'het nieuwe zwarte goud' vanwege de cruciale rol die het speelt in de wereldwijde transitie naar een 'groene en fossiele brandstofvrije economie'. Door zich te concentreren op dit ene chemische element (Li3), kan het project inzoomen op bepaalde sociale, ecologische, economische en politieke fenomenen die kenmerkend zijn voor de productieprocessen die momenteel volop in ontwikkeling zijn.

Deze fenomenen vertonen opvallende overeenkomsten met de productieketens zoals we die kennen sinds het begin van de driehoekshandel in de 16de eeuw: onmenselijke arbeid en uitbuiting bij de winning van grondstoffen; economische ongelijkheid om de economische groei in stand te houden; ongeïnformeerde eindgebruikers die zich niet bewust zijn van de verwoestende productieketen die geleid heeft tot de aankoop van hun goederen, noch van het leven erna, dat wordt gekenmerkt door het ontbreken van een degelijk recyclagesysteem.

Naast een display met onderzoeksmateriaal uit de collectieve reis naar de mijnstad Manono van Maarten Vanden Eynde, Jean Katambayi, Gulda El Magambo in juni 2019, omvat de presentatie ook nieuw werk van:

Georges Senga, ‘The Void / Le Vide’, 2019

Georges Senga produceerde de nieuwe fotoserie ‘The Void / Le Vide’, ontwikkeld in en rond de verlaten mijnen en fabrieken van Gecamines, het grootste, maar zo goed als failliete mijnbouwbedrijf in Katanga, Congo. Welke leegte lieten zij achter na het verval in de jaren 80? Welke leegte laten de artisanale mijnwerkers achter na het graven van tunnels met hun zelfgemaakte pikhouwelen, die er ironisch genoeg uitzien als het Tesla-logo?

Maarten Vanden Eynde, ‘Future Flora: Manono’, 2019

‘Future Flora: Manono’ is een grafische vertaling van de grootste lithiumertsreserves die onlangs werden ontdekt in Manono, in de Democratische Republiek Congo (DRC). De centrale eilanden representeren het spodumeen wat zich diep onder de grond bevindt en waaruit het lithium gewonnen wordt. De koperen circuits daaromheen zijn de contouren van de mijnconcessie van het Australische mijnbouwbedrijf AVZ Minerals wat de meerderheid van de concessie in handen heeft. De kaart werd overgebracht op een PCB (Printed Circuit Board), wat gebruikt wordt voor computers en allerlei andere elektronische apparaten. De plattegrond wordt omringd door verschillende zaden die de kunstenaar verzamelde in Manono, en die tevens verwijzen naar transistors en elektrische componenten op PCB’s.

De combinatie doet denken aan een Lukasa, of geheugenbord, dat in de 19e en 20e eeuw door de Bambudye in het Luba Koninkrijk in de DRC werd gebruikt als archief voor het topografisch en chronologisch in kaart brengen van politieke geschiedenissen en het memoreren van informatie over belangrijke mensen, plaatsen en mythische migratieroutes. De zaden volgen de grafische weergave van de mijnconcessies en roepen het beeld op van de wijze waarop zaden worden verzameld, bewaard, gemanipuleerd en strategisch ingezet. Tegelijkertijd garanderen ze een back-up van zeldzame plantensoorten die soms slechts op één specifieke heuvel of vallei groeien vanwege de aanwezigheid van mineralen in de bodem. Ze kunnen worden gebruikt om de originele fauna en flora terug te planten en zo de mijnbouwactiviteiten toe te dekken nadat ze zijn beëindigd.


On-Trade-Off is een initiatief van Picha (Lubumbashi, DRC) en Enough Room for Space (Brussels, BE)

Deelnemers: Sammy Baloji (BE/DRC), Jean-Pierre Bekolo (FR/CM), Alexis Destoop (AU/BE), Marjolijn Dijkman (BE/NL), Gulda El Magambo (DRC), Femke Herregraven (NL), Jean Katambayi (DRC), Frank Mukunday (DRC) & Trésor Tshibangu (DRC), Musasa (DRC), Georges Senga (NL/DRC), Daddy Tshikaya (DRC), Maarten Vanden Eynde (BE)

Algemene coördinatie and productie: Katrien & Julia Reist / arp: Brussels (BE)

↓ Toon volledige beschrijving↑ Verberg volledige beschrijving
Contributor·s
Georges Senga
Maarten Vanden Eynde
Locatie
kunstencentrum nona - gouden zaal
Begijnenenstraat 27
2800 Mechelen