Voor auteur en performer Fallon Mayanja zijn geluidscreaties de ruimten waarbinnen nieuwe woorden kunnen worden voorgesteld en gedeeld. Het zijn als het ware “denkende machines”, die woorden en zinnen in een nieuwe context plaatsen. Muzikaliteit is daarbij essentieel. Mayanja manipuleert geluid en laat het circuleren zodat het een breed bestaansrecht krijgt in discursieve ruimten. Zelf beschouwt ze haar werk als geassembleerde audiofragmenten. De auditieve ervaring is belangrijk omdat deze ervoor zorgt dat de kijker/luisteraar de kans krijgt om een onverwachte geluidskosmos te ontdekken. Qua thematiek introduceert ze kwesties als sociale rechtvaardigheid, politiek en milieu.

Het werk dat ze voor Contour Biennale 9 creëerde is het resultaat van fragmenten uit speeches van diverse activisten. Zo vormt Mayanja haar eigen narratieve discours. Drie melodieën nodigen de luisteraar uit om dat discours te omarmen. Met de woorden van anderen creëert Fallon Mayanja haar eigen speech. Die handelt over identiteit en het dagelijkse leven waar ze zich baseert op noties als intersectionaliteit, zwart-zijn, gender en seksualiteit.

Met haar artistiek werk wil ze lichamen en identiteiten onderzoeken. Ze verdedigt daarbij pluraliteit en het bestaan van meerdere identiteiten. Deze performance stelt zich open voor de stem van anderen en creëert nieuwe kansen dankzij verbeelding. Door immobiliteit en traagheid legt Fallon Mayanja een andere tijdzone dan de onze op, terwijl ze de kijker met soundscapes onderdompelt in een intiem verhaal. De performance reflecteert over de verschillende modi van het lichaam. Eerst onderzoekt het lichaam zichzelf: het contempleert om vervolgens langzaam zichtbaar en tastbaar te worden.

↓ Toon volledige beschrijving↑ Verberg volledige beschrijving
Contributor·s
Fallon Mayanja
Locatie
kunstencentrum nona | oude zaal
Begijnenstraat 19
2800 Mechelen (B)