© Lavinia Wouters
© Lavinia Wouters

Voor Contour Biennale 9 presenteren Natascha Sadr Haghighian en Ashkan Sepahvand ‘Carbon Theater. A Planetary Drama Around Life and Non-Life. Act III: Dark Loops’. ‘Act III’, als derde onderdeel van hun studie ‘Carbon Theatre’ (sinds 2016), is gebaseerd op de site van het Fort van Walem, gelegen ten noorden van Mechelen. Het werk bestaat uit een 33-inch vinylplaat, een installatie en een luistersessie.

‘Carbon Theatre’ is een doorlopend onderzoek dat sinds 2016 gevoerd wordt door the institute for incongruous translation, oorspronkelijk opgericht door Natascha Sadr Haghighian en Ashkan Sepahvand om de discrepanties tussen voelen en weten te onderzoeken. Elke iteratie van Carbon Theatre ontvouwt zich vanuit een gevonden site. Het project daagt de antropocentrische narratieven uit die centraal staan in de huidige klimaatdiscussies. Deze koolstofverbeeldingen valideren een specifieke biologische definitie van het leven als de protagonist van een drama, waarin niet-leven in tragische oppositie wordt gehouden. Dit brengt ingrijpende politieke consequenties met zich mee. In plaats van te vragen of wij, mensen, het zullen overleven of niet, lijkt het fundamenteel het menselijke perspectief te desoriënteren en geheel te verplaatsen. Dit om ruimte te creëren zodat niet-zichtbare, sonore formaties kunnen resoneren.

Het Fort van Walem werd oorspronkelijk gebouwd in 1878 als onderdeel van het netwerk van militaire forten om Antwerpen te verdedigen. Tijdens de Koude Oorlog was het een nucleair fall-outcentrum van de NAVO en begin jaren negentig werd het nog kort gebruikt als een deportatieplaats voor asielzoekers. Sinds 2006 is het Fort in bezit van de organisatie Natuurpunt, die ook het beheer voor zijn rekening neemt. Natuurpunt zorgt ervoor dat de ruïnes als een habitat kunnen dienen voor vleermuizen, libellen, zandbijen en uilen. In 2017 vindt er een grote brand plaats vlak naast het fort, in een productiefaciliteit gespecialiseerd in het smelten van rubber en metaal voor tanks. De studie naar de brand confronteert de kunstenaars met misplaatste tijdlijnen en onlogische netwerken waar niet-menselijke wezens blijven komen en gaan, herhalen en terugkeren, met een minimum aan variatie. In- en uitzoomend op schaal - van de golflengte van vleermuisgeroep tot de grootte van de oorlogsmachine - laat de site onverwachte signalen horen. Onhoorbare frequenties en verre echo's transporteren het oor van het fort via de fabriek en het museum naar de wereld.

https://drive.google.com/open?id=11aIxqNwW-y_4n4fvqzTHbgOKLDcl1zX2


Speciale dank aan Antonia Alampi voor haar steun bij SAVVY Contemporary (Berlijn) en Extra City (Antwerpen).

↓ Toon volledige beschrijving↑ Verberg volledige beschrijving
Contributor·s
Natascha Sadr Haghighian & Ashkan Sepahvand
Locatie
kunstencentrum nona - oude zaal
Begijnenstraat 19
2800 Mechelen (B)