Lavinia Wouters
Lavinia Wouters
Lavinia Wouters
Lavinia Wouters
Lavinia Wouters
Lavinia Wouters
Lavinia Wouters

Visueel kunstenaar, documentairemaker en schrijver Saddie Choua heeft het in ‘Lamb Chops Should Not Be Overcooked’ over het psychofysische trauma veroorzaakt door racisme. De installatie vertrekt vanuit het kruidenboek van de in Mechelen geboren plantkundige en arts Rembert Dodoens. Saddie Choua ontwikkelt voor Contour een nieuw kruidenboek met speciale aandacht voor trauma naar aanleiding van racisme en rechtse politiek.

De arts en botanicus Dodoens schreef in 1554 een belangrijk en innovatief kruidenboek, het ‘Cruydeboek’. In dit boek rangschikte hij planten en bloemen volgens hun uiterlijke eigenschappen, toen nieuw maar ondertussen achterhaald. Classificatie heeft doorgaans als doel kennis te verwerven en vervolgens controle te krijgen over de natuur om haar uiteindelijk te onderwerpen en in te zetten voor eigenbelang. Zodra onze fauna en flora gedomesticeerd werden en onder menselijke controle geplaatst, doken een aantal problemen op. Zouden wij ons niet te veel hechten aan onze planten en dieren? Afstand was nodig opdat wij zonder schuldgevoelens onze natuur konden blijven uitbuiten. Ditzelfde objectificatieproces was niet enkel een nuttig instrument om de natuur te domineren, ook de kolonisator kon het zinvol inzetten. In onze huidige samenleving is racisme een instrument om mensen te verdelen, te ontmenselijken en pijn te doen. Met als uiteindelijke achterliggende reden economische uitbuiting en winstbejag?

Saddie Choua draait in ‘Lamb Chops Should Not Be Overcooked’ de rollen om en zet de natuur in om pijn te verzachten en te genezen. Ze herwerkt Dodoens kruidenboek door een editie te maken met planten, recepten en allerlei tips voor gezondheid en traumaverwerking. Choua’s boek en installatie is het resultaat van het onderzoek dat Saddie voerde in het kader van de Contour Biennale 9 in Mechelen. In januari startte ze een lokale leesgroep op om samen ‘Het blauwste oog’ van Toni Morrison te lezen. Vervolgens ging de kunstenaar op zoek naar Mechelse ‘plekken van pijn’ en organiseerde in mei een wandeling om deze pijn te overmeesteren. De ervaringen die de kunstenaar opdeed tijdens deze contactmomenten, zitten vervlochten in haar finaal werk ‘Lamb Chops Should Not Be Overcooked’.

↓ Toon volledige beschrijving↑ Verberg volledige beschrijving
Contributor·s
Saddie Choua
Locatie
kunstencentrum nona - gouden zaal
Begijnenenstraat 27
2800 Mechelen